Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Elastyczność w praktyce

Zwiń
Ten temat jest zamknięty
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • Elastyczność w praktyce

    Purchawa, przyjedz umyc deskorolke
    kliknij 'Lubię to!' www.facebook.com/LukiFanatic a tam O2/O3 RS, O3 RS230, G 6GTI 35, G 7GTI, G 7R, S3, CLA 45 AMG, S5, GT3 RS, Turbo S, M5, RS 7, S 63 AMG, RS6

    SKODA OCTAVIA 1.4TSI 122HP CAXA TURBO PROBLEM

  • #2
    Elastyczność w praktyce

    Każdy kierowca chciałby jeździć autem szybkim i dynamicznym. Jak je rozpoznać?

    Producenci samochodów w swoich prospektach reklamowych podają czas rozpędzania do prędkości 100 km/h. Jest to istotny parametr, ale nie jedyny. Dla pełnego obrazu warto dowiedzieć się, jaką dynamikę ma dany samochód na wyższych biegach.

    Wśród nabywców samochodów osobowych ukształtowało się przekonanie, że najważniejszym parametrem jest moc maksymalna silnika oraz czas przyspieszania do prędkości 100 km/h. Mniej popularnym wskaźnikiem jest moment obrotowy rozwijany przez jednostkę napędową.

    Idealną dla trakcji byłaby sytuacja, w której wartość momentu w zależności od prędkości obrotowej silnika byłaby wartością stałą. Charakter pracy silnika spalinowego powoduje, że tak nie jest. W praktyce ważna jest wartość momentu maksymalnego oraz zakres prędkości obrotowych, w którym on występuje.

    Elastyczność silnika informuje o zdolności przystosowania się do zmiennych obciążeń i prędkości obrotowych. Przenosząc to na jazdę, im elastyczniejszy silnik, tym rzadziej trzeba sięgać do dźwigni zmiany biegów, aby wykonać redukcję. W samochodach osobowych miarą własności dynamicznych jest czas rozpędzania pojazdu na biegu poprzedzającym bieg bezpośredni i na biegu bezpośrednim. Na biegu czwartym mierzy się czas rozpędzania od prędkości 60 do 100 km/h, zaś na biegu piątym od 80 do 120 km/h. Jest to istotna wielkość, ponieważ określa mobilność samochodu w warunkach szosowych. Krótsze czasy sprawiają, że samochód szybciej wyprzedza wolniejsze pojazdy, przez co skraca się okres, w którym kierowca i pasażerowie są narażeni na zagrożenia wynikające z wykonywania tego niebezpiecznego manewru.

    W praktyce zdarza się tak, że samochody o porównywalnych masach własnych, napędzane silnikami o mniejszej mocy maksymalnej uzyskują krótsze czasy wyprzedzania niż ich „mocniejsi” koledzy. Samochody takie mają bardzo dobrze dobrane przełożenia w układzie napędowym uwzględniające elastyczność momentu obrotowego. Najlepsze charakterystyki momentu obrotowego uzyskują doładowane silniki wysokoprężne oraz doładowane mechanicznie silniki z zapłonem iskrowym.

    Z tabeli wynika, że najlepszą elastyczność na czwartym i piątym biegu ma Ford Mondeo z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,2 litra. Równoważnikiem tego silnika wśród benzyniaków jest 3-litrowa „szóstka” koncernu BMW dysponująca mocą aż o 103 KM większą. Wśród aut kompaktowych najlepszy jest Peugeot 307 z dieslem 1,6 l, który zdecydowanie wygrywa walkę z konstruktorami Forda. Focus II napędzany takim samym silnikiem wysokoprężnym 1,6 l, na dwu ostatnich biegach przyspiesza o 2 sekundy wolniej od rywala.

    Aby samochód sprawnie przyspieszał jego silnik powinien dysponować mocą powyżej 110 KM, momentem obrotowym około 240 Nm, a masa własna nie powinna przekraczać 1300 kg.

    Czasy rozpędzania na wyższych biegach nie są w zasadzie podawane przez producentów samochodów, gdyż nie mają oni takiego obowiązku. Te informacje są jednak istotne dla potencjalnego nabywcy, który chce wiedzieć, jak dynamiczne jest wybrane auto. Elastyczność pojazdów badają niezależne instytuty lub pisma motoryzacyjne. Są one przeprowadzane w różnych warunkach drogowych i pogodowych dla pojazdów o różnym wyposażeniu standardowym (a więc masie), stąd występują różnice w pomiarach.
    [motofakty.pl]
    Załączone pliki
    saport techniczny baj DGW
    była BKD+DSG '05 120kkm
    była BXE '08 190kkm
    no i nie ma :-)

    Komentarz


    • #3
      BMW 330i zrobi wiatrak z każdego seryjnego turbognojka.

      Niech teraz autor artykulu odpowie sobie na pytanie czy wiele_wiecej_mowiacym_o_samochodzie jest parametr przyspieszenia od 0 do 100, czy parametr elastyczności na 5-tym biegu
      Jak już sobie odpowie na to pytanie, to będzie wiedział, dlaczego w tabelkach podaje się przyspieszenie, a nie elastyczność.
      TDI 205PS

      Komentarz


      • #4
        Zapomnieli o takim parametrze jak moc/kg masy auta i tu wiele odrazu sie wyjasnia. Do tego inaczej rozklada sie moment obrotowy w wiekszych silnikach, a inaczej w malych.

        Do tego dochodzi aspekt, ze skrzynie 5 i 6 biegowe sa roznie zestopniowane lub sam silnik ma inne przelozenie glowne i wyniki nie sa tak w 100% miarodajne.
        Spritmonitor.de

        Komentarz


        • #5
          Z wszystkich turbo diesli myślę że TDI jest najbardziej elastyczne. jechałem Focusem 1.8 TDCI , na 5 biegu przy 1200 obrotach się krztusił przy dodaniu gazu , TDI nie bez oporu idzie
          Była O1 130/280 powered by turbodiesel.pl

          Była O2 143/305 powered by turbodiesel.pl

          Jest O1 1.6 BFQ

          Komentarz


          • #6
            Zamieszczone przez Ziomal
            Z wszystkich turbo diesli myślę że TDI jest najbardziej elastyczne
            chyba przesadzasz, ciekawe co bys powiedzial gdyby sie przejechal np. Mercedesm 400 CDI
            :: O1 AXR Kombi

            Komentarz


            • #7
              Zamieszczone przez Pulse
              Zamieszczone przez Ziomal
              Z wszystkich turbo diesli myślę że TDI jest najbardziej elastyczne
              chyba przesadzasz, ciekawe co bys powiedzial gdyby sie przejechal np. Mercedesm 400 CDI
              no ale musialby to byc Merc 400 TDI, chyba bo takie porownanie mogloby cos powiedziec
              saport techniczny baj DGW
              była BKD+DSG '05 120kkm
              była BXE '08 190kkm
              no i nie ma :-)

              Komentarz


              • #8
                Pulse, ale zes walnal porownanie 1.9tdi i 4.0 CDi

                to ci powiem tak co to jest 4.0cdi skoro mozna miec V12 6.0l TDi
                :wink:
                w takim zestawieniu CDI kladzie sie na podloge az milo
                :diabelski_usmiech

                Komentarz


                • #9
                  mozna miec V12 6.0l TDi

                  :?:
                  raczej V10 5.0 TDi

                  Komentarz


                  • #10
                    czemu ja mialem na mysli wlasnie silnik V12 6.0l TDI taki silnik montowany byl np w Volkswagenie Phaetonie

                    Komentarz


                    • #11
                      Zamieszczone przez chester121
                      czemu ja mialem na mysli wlasnie silnik V12 6.0l TDI taki silnik montowany byl np w Volkswagenie Phaetonie
                      no chyba jednak mowisz o 6.0 W12 a to silnik benzynowy
                      5.0 V10 TDI to chyba najwiekszy diesel w seryjnym samochodzie (touareg, pheaton, audi 100 :diabelski_usmiech )
                      saport techniczny baj DGW
                      była BKD+DSG '05 120kkm
                      była BXE '08 190kkm
                      no i nie ma :-)

                      Komentarz


                      • #12
                        to benzynka?????
                        upsss to przepraszam to rzeczywiscie zagalopowalem sie ops:
                        to ok zostane przy V10 TDI :twisted:

                        mam powolutku jakas chorobe silnikowa
                        WSZEDZIE widze TDi nie dostrzegam wogole benzyn, zna ktos dobrego lekarza :diabelski_usmiech

                        Komentarz


                        • #13
                          Zamieszczone przez chester121
                          zna ktos dobrego lekarza
                          pojedź z nami na spot do Zamku Moszna, to się wylaczysz

                          Zamieszczone przez szkoda
                          5.0 V10 TDI to chyba najwiekszy diesel w seryjnym samochodzie (touareg, pheaton, audi 100
                          nie licząc ciężarówek :diabelski_usmiech :diabelski_usmiech

                          Komentarz


                          • #14
                            Zamieszczone przez KLOCek
                            Zamieszczone przez chester121
                            zna ktos dobrego lekarza
                            pojedź z nami na spot do Zamku Moszna, to się wylaczysz

                            Zamieszczone przez szkoda
                            5.0 V10 TDI to chyba najwiekszy diesel w seryjnym samochodzie (touareg, pheaton, audi 100
                            nie licząc ciężarówek :diabelski_usmiech :diabelski_usmiech
                            OSOBOWYM :szeroki_usmiech
                            saport techniczny baj DGW
                            była BKD+DSG '05 120kkm
                            była BXE '08 190kkm
                            no i nie ma :-)

                            Komentarz


                            • #15
                              przestańcie tak zachwalać te TDi bo to nie jest cud techniki, jechałem dieselkiem BMW 3 i powiem szczerze tam to dopiero jest jazda... :wink:
                              ASV + Aligator MT K-ce 150 KM 320Nm
                              www.wasilewski-foto.pl
                              KIA 2,2 d (245KM i 523Nm)

                              Komentarz


                              • #16
                                Wasyl z jakim silnikiem??/to BMW
                                Skoda Octavia 19-TDI Elegance 136/304NM

                                Komentarz


                                • #17
                                  wasyl, wedlug mnie TDi to jest cud techniki
                                  nie widzialem zadnego motoru ktory przez 20 lat nie zostal zmieniony(no troche dolozyli elektroniki) ale po za tym to ciagle ten sam silnik
                                  i sprzedaje sie jak cieple byleczki

                                  czemu BMW ciagle cos kombinuje w swoich silnikach???
                                  bo to kaszana dobra jest jak sie nie zacznie psoc a pozniej to lo matko

                                  TDI jest technologia bardzo stara a i tak dorownuje najlepszym (a w wiekszosci ich przerasta)
                                  nie ma silnika ktory by zadowolil sie taka iloscia paliwa przy takich parametrach

                                  w kazdym tescie ktory czytam (ktory porownuje TDI do innych) to w silniczku TDi zwsze znajduja tylko jedna wade (jest glosny) a tak po za tyym same plusy!!! :twisted:

                                  pzdr

                                  Komentarz


                                  • #18
                                    czemu BMW ciagle cos kombinuje w swoich silnikach???
                                    bo to kaszana dobra jest jak sie nie zacznie psoc a pozniej to lo matko
                                    bo są owiele bardziej wydajniejsze niż grupy VW ?

                                    Zobacz ile pali 530d
                                    Link

                                    i ile 535
                                    Link

                                    porównaj do tego jeszcze wagi octavi i piątki i wszystko będzie jak na dłoni.
                                    Obaliłem już Twoją teorię ?

                                    Komentarz


                                    • #19
                                      klocek ty NIGDY jej nie obalisz, bo poprostu nie umiesz!!!!
                                      SKORO TY TU WYJEZDZASZ Z 3.0L SILNIKAMI do 1.9 to
                                      co ty chcesz porownywac???????

                                      co ten silnik ma dynamicznego, usiadz sobie za sterami odzutowca ten to dopiero ma moc!!!!!

                                      to teraz porownaj sobie ten silniczek 3.0 z BMW i 3.0 TDi z phetona
                                      zatkalo ?????(popatrz na moc i moment obrotowy wage i spalanie

                                      i czym mnie teraz zaskoczysz???/

                                      VW
                                      Error 404
                                      i tu twoje BMW

                                      Link

                                      popatrz i podziwiaj to sie nazywa technologia!!!!!

                                      Komentarz


                                      • #20
                                        Zamieszczone przez chester121
                                        klocek ty NIGDY jej nie obalisz, bo poprostu nie umiesz!!!!
                                        Chester, błagam Cię, dział humor jest w offTopick'u. Popatrz się na spalanie Panteona:

                                        241KM - Zużycie paliwa w l/100 km cykl miejski 17,4-17,5

                                        BMW 535D - 272KM - W mieście w l/100 km 10,9

                                        więc ?

                                        Ja wiem, że wszyscy lubią Octavie, ale nikt nie jest w stanie podważyć ekonomii dislowskich silników BMW.

                                        A jak mam się popatrzeć na masy, to co wyskakujesz z porównaniem Panteona do piątki. Porównaj go do siódemki. Biorę to na kark tego, że jest już późna godzina

                                        Komentarz


                                        • #21
                                          Dobra jak skonczycie to dajcie znac na PW.

                                          Jak nie znacie swoich GG to ja je wam podam, bedzie latwiej :twisted:
                                          Spritmonitor.de

                                          Komentarz


                                          • #22
                                            Obiektywnie z linków podanych przez Chestera:
                                            VW Phaeton 3.0 V6 TDI-CR: moc 165kW/4000, max moment 450/1400-3250
                                            BMW 530d: moc 170kW/4000, max moment 500/1750

                                            A w temacie elastyczności to tak się zastanawiam... diesele są super elastyczne i strasznie się za to je chwali, mają tylko ten problem, że ich biegi są jobczo krótkie. Ostatnio zdaje się Mikrus narzekał, że jak się chce dynamicznie wyprzedzić to trzeba się namachać biegami. Nie mówiąc o ruszaniu z którką jedynką... :?

                                            Wychodzi straszna bryndza, bo benzyna pali jak smok, w dieselu trzeba się namachać. Wychodzi, że jest jedno proste rozwiązanie i nazywa się DSG :P
                                            Leon FR 2.0TDI 170KM

                                            Komentarz


                                            • #23
                                              Zamieszczone przez KLOCek
                                              Zamieszczone przez chester121
                                              klocek ty NIGDY jej nie obalisz, bo poprostu nie umiesz!!!!
                                              Chester, błagam Cię, dział humor jest w offTopick'u. Popatrz się na spalanie Panteona:

                                              241KM - Zużycie paliwa w l/100 km cykl miejski 17,4-17,5

                                              BMW 535D - 272KM - W mieście w l/100 km 10,9

                                              więc ?

                                              Ja wiem, że wszyscy lubią Octavie, ale nikt nie jest w stanie podważyć ekonomii dislowskich silników BMW.

                                              A jak mam się popatrzeć na masy, to co wyskakujesz z porównaniem Panteona do piątki. Porównaj go do siódemki. Biorę to na kark tego, że jest już późna godzina
                                              klocek prosze cie HAHAHAHAHAH :lol: :lol: ty nawet nie umiesz dokladnie przeczytac te twoje dane sa dla silnika benzynowego HAHAHAHAHAHAHAH :lol: :lol:

                                              diesel TDI 3.0 ma 225KM i w miescie spala 12.9l/100km przy czym jest o pol tony ciezszy od BMW( a przyspiesza tylko o 2 sec dluzej niz duuzo lzejsza i mocniejsza BMK'a)

                                              takze klocek spac bo mozg tez musi odpoczac a ty bardzo zabiegany jestes
                                              i takie sa rezultaty braku snu

                                              dobranoc

                                              Komentarz


                                              • #24
                                                Fanatyzm jest niezdrowy. :?


                                                Zamieszczone przez chester121
                                                czemu BMW ciagle cos kombinuje w swoich silnikach???
                                                bo to kaszana dobra jest jak sie nie zacznie psoc a pozniej to lo matko
                                                Z czym BMW kombinuje w swoich silnikach? W ktorych konkretnie silnikach? Co dokladnie oznacza "kombinuje"? Komu i co sie psuje? Jakies przyklady?

                                                Nie toleruje (o czym pisalem ostatnio) "mądrzenia się" niepopartego wiedzą.
                                                Mam nadzieje, że nie jest tak w Twoim przypadku i szybko doczekam sie odpowiedzi na moje pytania.
                                                TDI 205PS

                                                Komentarz


                                                • #25
                                                  co sie psuje otoz mam ciotke (siostram mojego taty) w canadzie w 2002r kupila nowa BMK 7 2 razy w ciagu 2 lat silnik sie zatarl
                                                  potem miala X5 i w czasie pokonywanie delikatych terenow glowica pekla

                                                  teraz jezdzi porsche cayen, i mowi ze to przepasc (na kozysc porschaka)
                                                  dlatego mam takie zdanie a nie inne
                                                  pzdr

                                                  Komentarz

                                                  POWRÓT NA GÓRĘ
                                                  Pracuję...
                                                  X